De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare zitting van 25 maart 2019 goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Mortsel is de beherende gemeente van Zora wijk-werken. De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de eventuele coördinatiekost en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging. De coördinatiekost die de beherende gemeente maakt, wordt vergoed volgens de afspraak die hierover in het beheerscomité wordt gemaakt.
De financieel verantwoordelijke van de beherende gemeente staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,… van de vereniging.
Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW’s nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld. Het Beheerscomité van 13 december 2018 heeft de voorliggende begroting voor 2019 met bijhorend actieplan vastgesteld. Het Beheerscomité van 14 maart 2019 heeft de voorliggende jaarrekening (met bijhorend inhoudelijk jaarverslag) voor 2018 vastgesteld.
Specifiek geldt voor de begroting 2019: Het weze duidelijk dat de inbreng van de gemeentelijke PWA’s geen recurrente ontvangst is. Het gebudgetteerd positief resultaat van 73.330 euro dient dan ook in dit licht bekeken te worden. Zonder deze eenmalige ontvangst bedraagt het gebudgetteerd positief resultaat in 2019, 16.030 euro.
In 2019 zal bekeken worden hoe de middelen van de PWA vereffeningen ingezet gaan worden.
Artikel 13 tot 19 van de overeenkomst met statutaire draagkracht.
Eind 2017 werd de interlokale vereniging Zora Wijk-werken opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. 2019 is het tweede werkingsjaar van de interlokale vereniging.
De raad keurt de jaarrekening 2018 met bijhorend jaarverslag van de interlokale vereniging Zora Wijk-werken goed.
De raad keurt de begroting 2019 van de interlokale vereniging Zora Wijk-werken goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Het amendement van raadslid Jeroen Van Laer over de bijkomende jobstudenten voor SPED is onontvankelijk aangezien de inhoud daarvan tot de bevoegdheid van het CBS behoort.
Raadslid Jeroen Van Laer motiveert in zijn tweede amendement waarom hij tegen de invoering van een maximum aantal dagen per kind per zomervakantie is. Vandaar zijn voorstel om dit maximum weg te laten.
Schepen Koen Michiels heeft de gevraagde cijfergegevens doorgegeven per mail. Hij stelt voor het amendement niet goed te keuren want de beperking tot een maximum aantal dagen per kind is een noodzakelijke en goede zaak. Het maximum wil mensen er juist toe dwingen om een bewuste keuze te maken.
Schepen Koen Michiels wijst erop dat de situatie van de wachtlijst continu evolueert omdat mensen bij hun reservatie tot nu toe steeds het zeker voor het onzekere kozen. Zo komt het dat velen bij de eerste inschrijving maximaal reserveren voor de hele vakantie en pas daarna mondjesmaat annuleren als ze hun reële behoefte aan opvang kennen.Om de juiste beweegredenen van mensen te weten te komen waarom ze de hele vakantieperiode opvang boeken, moeten de medewerkers meer dan 2.000 dossiers doornemen. Door voorliggende maatregelen wordt een deel van de problemen opgelost. Pedagogisch ingrijpen bij ouders die naar de mening van de bevoegde ambtenaren hun kind meer dagen naar de opvang sturen dan goed is, daartoe zijn we reglementair verplicht. Kind&Gezin verplicht ons om in het kwaliteitshandboek daarover een visie uit te schrijven.Ook onder het nieuwe reglement zullen we blijven pedagogisch ingrijpen en contact opnemen met de betrokken ouders. Door het maximum van 32 dagen in te voeren, zullen ouders die toch meer dagen opvang nodig hebben, voor 10 werkdagen een andere opvangoplossing moeten zoeken dan IBO. Aan de andere kant kunnen we door het maximum aantal dagen per persoon meer Edegemse gezinnen bedienen.
Raadslid Jeroen Van Laer gaat helemaal akkoord dat de regelgeving dit voorschrijft. Maar hij wijst er wel op dat als we geen cijfers krijgen over het aantal gezinnen dat per grote vakantie meer dan 32 dagen een beroep doet op de opvang, weten we niet hoe groot het probleem is. Wat met iemand die 33 dagen opvang nodig heeft? Hoe zal men met dat maximum omgaan?
De cijfers overtuigen raadslid Bart Breughelmans niet over de inhoud van het voorstel en daarom sluit de CD&V-fractie zich aan bij het amendement van Groen. Hij merkt op dat er na de GR-commissie niets gewijzigd is aan de tekst van de bepaling van het nieuwe huishoudelijk reglement die over de opvanglocaties gaat. Als er nergens iets over de derde locatie wordt vermeld, is dit.voorstel voor zijn fractie niet beslssingsrijp en moet het uitgesteld worden.
Schepen Koen Michiels had begrepen dat we enkel over het amendement moesten spreken en niet over het punt zelf. De muziekacademie als derde locatie wordt niet vermeld omdat Kind&Gezin dat niet verplicht. Anderzijds wordt de derde locatie wel degelijk doorgegeven aan Kind&Gezin zodat we in orde zijn met de regelgeving.
1 dag extra opvang boven maximum kan niet. Het is een deel van de verantwoordelijkheid van de ouders om bijkomende opvang te vinden. De gemeente doet meer dan genoeg via SPED en IBO.
Raadslid Bart Breugelmans denkt dat we als GR de beslissing over deze derde locatie op papier moeten nemen, dus niet noodzakelijk in het huishoudelijk reglement.
Een aanpassing van het aantal maximum te reserveren opvangdagen in de zomervakantie is nodig om aan meer kinderen de kans te bieden naar IBO De speelclub te komen. We willen in het belang van het kind maximum 32 vakantiedagen per kind tijdens juli en augustus laten reserveren. Op deze manier hopen we dat ouders bewuster omgaan met de opvang van hun kind. We willen hen stimuleren om op zoek te gaan naar alternatieven en activiteiten samen met hun kind te plannen. Dit met het oog op variatie, meer exploratie- en omgevingsmogelijkheden voor het kind. De voor- en naopvang is een uitzondering en blijft steeds mogelijk om te reserveren.
SPED werd vorig jaar enorm overbelast (te hoog aantal aanwezige kinderen) omwille van het blijvend stijgende aantal kinderen die vanuit IBO De Speelclub verplicht werden doorverwezen. Bijkomend zorgde het tekort aan voldoende animatoren op SPED voor diverse problemen. Doordat er in de zomer van 2019 een nog groter tekort aan animatoren is, kunnen we de kinderen vanaf het 3de tot en met het 6de leerjaar (vanuit IBO De Speelclub) niet meer verplicht doorverwijzen naar SPED. In overleg met de jeugddienst is er gekozen om het 3de tot en met 4de leerjaar niet meer verplicht door te schuiven vanuit IBO De Speelclub. Dit doorschuiven is ontstaan met de regelgeving van Kind & Gezin in gedachte waarbij prioriteit gegeven wordt aan de opvang van kinderen van 2,5 jaar tot en met de leeftijd van 6 jaar (kleuters).
Hieronder een overzicht van de aanvullingen bij punt 4.2 reserveren van het huishoudelijk reglement (vet)
4.2. Reserveren
Reservaties gebeuren online met een persoonlijke inlogcode via www.i-school.be/login. Je kan opvang reserveren vanaf de eerste dag van de maand voorafgaand aan de opvangmaand (bijvoorbeeld vanaf 1 oktober kan je inschrijven voor opvang in de maand
november). Schoolvrije dagen van het eerste trimester kan je reserveren vanaf 1 september en de schoolvrije dagen van het tweede en derde trimester kan je reserveren vanaf 1 januari. Startdata voor vakanties worden in september en januari per mail doorgestuurd. De startdatum voor de zomervakantie samen met het volledige vakantieaanbod ontvang je digitaal of per post in april. Om aan meer kinderen de kans te bieden naar IBO De speelclub te komen, kan je maximum 32 vakantiedagen per kind tijdens juli en augustus reserveren. De voor- en naopvang is een uitzondering en blijft steeds mogelijk om te reserveren.
Kinderen vanaf het derde 5de leerjaar zijn tijdens de zomermaanden klaar voor nieuwe uitdagingen buiten De Speelclub.
Zij maken plaats voor de jongsten en genieten van een zomeraanbod op maat via de speelpleinwerking SPED en de natuur- of sportkampen die de gemeente organiseert. IBO De Speelclub zorgt nog altijd voor de voor- en naopvang.
Heb je niet gereserveerd? Dan wordt je kind niet door IBO De Speelclub opgevangen!
Heb je geen computer of internet? Dan kan je voor reservatie bij volgende diensten terecht:
• Bibliotheek, Hovestraat 55, 03 289 23 50
• Gemeentehuis, onthaal, Gemeenteplein 1, 03 289 26 50
• OCMW, sociale dienst, Terlindenlaan 1, 03 450 84 07
• Kinderopvang- en jeugddienst, Drie Eikenstraat 16, 03 289 21 10, (enkel op afspraak),
Huishoudelijk Reglement IBO.
IBO De speelclub wordt overbevraagd voor opvang in de vakanties. We willen meer kinderen de kans bieden om toch eens in de De Speelclub te komen spelen. Hierdoor wordt het maximum aantal opvangdagen tot 32 per kind in de zomervakantie beperkt.
Om overbelasting van SPED te vermijden in de zomervakantie wordt het 3de en 4de leerjaar niet meer verplicht doorgeschoven vanuit IBO De Speelclub. Beide punten worden in een bijlage 3 als aanvulling ter goedkeuring voorgelegd.
De raad keurt bijlage 3 als een aanvulling van het huishoudelijk reglement van IBO De Speelclub goed met ingang vanaf 30 april 2019.
De rekening wordt voorgedragen door de Protestantse kerk VPKB Antwerpen Zuid samen met de wettelijk voorgeschreven bijlagen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt akte van de budgetten van de kerkbesturen indien de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan. In alle andere gevallen zijn de budgetten van de kerkbesturen onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De Protestantse kerk VPKB Antwerpen Zuid heeft de rekening 2018, zoals goedgekeurd in de bestuursraad van 12 februari 2019, ingediend voor aktename door het gemeentebestuur.
De raad neemt akte van de rekening 2018 van de Kerkfabriek Protestantse Kerk VPKB Antwerpen Zuid, die afgesloten werd met de volgende totalen:
Ontvangsten exploitatie: 32 346,87 EUR
Uitgaven exploitatie: 22 547,83 EUR
Saldo exploitatie voor oveboeking: 9 799,04 EUR
Overboeking - 17 938,22 EUR
Overschot vorige jaren: 8 139,18 EUR
Overschot exploitatie: 00,00 EUR
Ontvangsten investeringen: 210 000,00 EUR
Uitgaven investeringen: 236 613,59 EUR
Saldo: -26 613,59 EUR
Overboeking: 17 938,22 EUR
Investering eigen fin. boekjaar - 8 675,37 EUR
Overschot vorige jaren: 26 672,81 EUR
Overschot investeringen: 17 997,44 EUR
De rekeningen worden voorgedragen door de Kerkfabrieken Sint-Jozef Edegem en Heilige Familie Edegem samen met de wettelijk voorgeschreven bijlagen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.De gemeenteraad neemt akte van de budgetten van de kerkbesturen indien de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan. In alle andere gevallen zijn de budgetten van de kerkbesturen onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint-Jozef Edegem heeft de rekening 2018, zoals goedgekeurd in de Kerkraad van 4 februari 2019, ingediend voor aktename door het gemeentebestuur.
De Kerkfabriek Heilige Familie Edegem heeft de rekening 2018, zoals goedgekeurd in de Kerkraadk van 11 februari 2019, ingediend voor akte name door he gemeentebestuur
De raad neemt akte van de rekening 2018 van de Kerkfabriek Sint-Jozef Edegem, die afgesloten werd met de volgende totalen:
Ontvangsten exploitatie: 15 163,50 EUR
Uitgaven exploitatie: 16 784,00 EUR
Saldo: - 1 620,50 EUR
Overschot vorige jaren: 31 428,16 EUR
Overschot exploitatie: 29 807,66 EUR
Ontvangsten investeringen: 00,00 EUR
Uitgaven investeringen: 00,00 EUR
Saldo: 00,00 EUR
Overschot vorige jaren: 00,00 EUR
Overschot investeringen: 00,00 EUR
De raad neemt akte van de rekening 2018 van de Kerkfabriek Heilige Familie Edegem, die afgesloten werd met de volgende totalen:
Ontvangsten exploitatie: 29 426,20 EUR
Uitgaven exploitatie: 47 608,12 EUR
Saldo: - 18 181,92 EUR
Overschot vorige jaren: 89 266,74 EUR
Overschot exploitatie: 71 084,82 EUR
Ontvangsten investeringen: 00,00 EUR
Uitgaven investeringen: 00,00 EUR
Overboeking: 00,00 EUR
Saldo: 00,00 EUR
Overschot vorige jaren: 00,00 EUR
Overschot investeringen: 00,00 EUR
De rekening wordt voorgedragen door de Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw van Lourdes Edegem samen met de wettelijk voorgeschreven bijlagen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt akte van de budgetten van de kerkbesturen indien de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan. In alle andere gevallen zijn de budgetten van de kerkbesturen onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Onze Lieve Vrouw van Lourdes heeft de rekening 2018 en budgetwijziging 2018, zoals goedgekeurd in de Kerkraad van 22 januari 2018, ingediend voor aktename door het gemeentebestuur.
De raad keurt de budgetwijziging van het dienstjaar 2018 van de Kerkfabriek Onze Lieve vrouw van Lourdes Edegem goed met volgende totalen:
Exploitatieontvangsten na BW: 47 415,00 EUR
Exploitatie uitgaven na BW: 51 487,05 EUR
Exploitatieeigen fin. boekjaar: -4 072,05 EUR
Overschot vorige jaren: 16 008,68 EUR
Overschot exploitatie na BW: 11 936,63 EUR
Investeringsontvangsten na BW: 00,00 EUR
Investeringsuitgaven na BW: 00,00 EUR
Overschot investering na BW 2017: 00,00 EUR
De raad neemt akte van de rekening 2018 van de Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw van Lourdes, die afgesloten werd met de volgende totalen:
Ontvangsten exploitatie: 48 004,48 EUR
Uitgaven exploitatie: 44 417,44 EUR
Saldo: 3 587,04 EUR
Overschot vorige jaren: 77 769,93 EUR
Overschot exploitatie: 81 356,97 EUR
Ontvangsten investeringen: 00,00 EUR
Uitgaven investeringen: 00,00 EUR
Overboeking: 00,00 EUR
Saldo: 00,00 EUR
Overschot vorige jaren: 00,00 EUR
Overschot investeringen: 00,00 EUR
Om de aangehaalde issues het hoofd te bieden, dient de accuraatheid van de huidige statuten aangepast te worden.
De seniorenraad is gemachtigd wijzigingen aan de statuten aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad voor te stellen indien bij aanwezigheid van 2/3 stemgerechtigde leden een 2/3 meerderheid der stemmen werd gehaald.
In algemene vergadering van de seniorenraad op 22 februari 2019 werd dit voorstel goedgekeurd door alle aanwezige stemgerechtigde leden (meer dan 2/3de van de stemgerechtigde leden aanwezig).
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Art 304§3 De gemeenteraad is bevoegd om adviesraden te organiseren.
Art 304§5 De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop adviesraden worden georganiseerd.
Raadsbesluit 20 juni 2007
Goedkeuring statuten seniorenraad
In de statuten van de seniorenraad staat een maximumtermijn opgenomen die bepaalt dat leden zowel uit het verenigingsleven (hetzij stemgerechtigd, hetzij plaatsvervangend) als de niet-gebonden senioren lid kunnen zijn van de adviesraad.
Deze maximumtermijn zorgt in de praktijk voor problemen. Het is erg complex om nauwkeurig per hoofd deze termijn te bepalen, ook al omwille van diverse ambtelijke aansturing van de seniorenraad in het verleden. Verder is het opleggen van weinig nut, mensen zijn als lid (al dan niet uit het seniorenverenigingsleven) afgevaardigd vanuit een interesse en geven zelf aan als die interesse al dan niet noodgedwongen stopt. Daarenboven is het soms zinvol om leden vertegenwoordigd te hebben die al enige vertrouwdheid hebben in de werking van de adviesraden. Bovendien is er wat de verkiezing van het bureau betreft, bij begin van elke legislatuur een democratisch gehouden stemming (“De algemene vergadering kiest bij meerderheid van geheime stemmen onder zijn stemgerechtigde leden een voorzitter en de andere leden van het bureau.”).
Navraag bij de diverse andere adviesraden leert dat er nergens iets van maximumtermijnen staat vermeld. In die zin streven we ook voor de seniorenraad op dat vlak een gelijke werking na.
Verder ondergingen ook een aantal seniorenverenigingen een naamsverandering of bestaan ze niet meer ten opzichte van de statuten uit 2007. Daarom mag dit aangepast worden in de bijlage van het huishoudelijk reglement bij de statuten van de seniorenraad.
De raad keurt de aangepaste statuten van de seniorenraad goed.
De statuten van de Streekvereniging Zuidrand werden als volgt aangepast:
De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2016 betreffende de deelname aan en de statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand.
Enkele gemeenten hebben gevraagd om enkele kleine aanpassingen te doen aan de statuten en het huishoudelijk reglement van de Streekvereniging Zuidrand. U vindt de aangepaste versies als bijlagen.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s erfgoed, cultuur, toerisme, natuur en landschap.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, bos, speelgroen, groen in de stad, trage wegen, landbouw, landschapskwaliteit, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme, enz.
De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Overeenkomstig artikel 14 §2 van de statuten van de Streekvereniging Zuidrand wordt het jaarverslag en het activiteitenverslag van 2018 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2016 betreffende de deelname aan en de statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand.
Volgens de statuten van de Steekvereniging Zuidrand moet de gemeenteraad zowel de jaarrekening als het activiteitenverslag goedkeuren.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s erfgoed, cultuur, toerisme, natuur en landschap.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, bos, speelgroen, groen in de stad, trage wegen, landbouw, landschapskwaliteit, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme, enz.
De raad keurt de jaarrekening 2018 van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Motivatie
Aanleiding en context
Op de gemeenteraad van 18 maart 2013 werd de GECORO samengesteld voor een periode van zes jaar. Voor een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners bestaat de GECORO uit minimum 9 en maximum 13 leden. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. Vandaag is het aantal leden vastgesteld op 10, waarvan 5 deskundigen en 5 afgevaardigden van maatschappelijke geledingen.
Argumentatie
De GECORO is een verplichte adviesraad en adviseert de gemeente in dossiers ruimtelijke ordening, zoals de opmaak van ruimtelijke beleidsplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, stedenbouwkundige projecten, verordeningen, enz.
Het belang van een GECORO mag niet onderschat worden. Het is een kans om expertise aan te trekken inzake ruimtelijke ordening vanuit verschillende invalshoeken om zo kwaliteitsvol advies te leveren aan de gemeente.
Onder de deskundigen zitten er in de GECORO vandaag heel wat architecten, mensen met meer juridische achtergrond, mobiliteitsdeskundigen en ingenieurs.
De expertises van de deskundigen zijn vandaag niet expliciet benoemd. Om specifieke deskundigen ruimtelijke ordening te kunnen aantrekken is het nodig duidelijk te omschrijven welke kennis de gemeente in haar GECORO zeker wenst op te nemen.
Om in de beoordeling van dossiers naast stedenbouwkundige, architecturale aspecten ook de mobiliteitsimpact en historische en erfgoedkundige facetten mee op te nemen, wordt voorgesteld om zeker een mobiliteitsdeskundige en deskundige erfgoed mee op te nemen in de nieuwe samenstelling van de GECORO.
De visie op ruimtelijke ordening is daarnaast de laatste jaren niet blijven stilstaan. Aspecten zoals het belang van slim ruimtegebruik, klimaatadaptatie en -mitigatie, energie-onafhankelijkheid zijn van steeds groter belang bij stedenbouwkundige projecten en de opmaak van toekomstgerichte ruimtelijke plannen.
Om die redenen wordt voorgesteld om ook een deskundige 'klimaat en energie' aan te duiden in de GECORO bij de nieuwe samenstelling ervan in de loop van 2019.
Juridische gronden
Artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 27 maart 2009
Er wordt een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening opgericht. De taken, de samenstelling, de organisatie en de werkwijze worden aangegeven. De leden worden benoemd voor 6 jaar. Na de vernieuwing van de gemeenteraden moet de commissie opnieuw worden samengesteld. De Vlaamse Regering stelt een deontologische code vast.
Besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie en de werkwijze van de Vlaamse Commissie voor Ruimtelijke Ordening
De regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden beschreven.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om in de nieuwe samenstelling van de GECORO een 'mobiliteitsdeskundige' op te nemen.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om in de nieuwe samenstelling van de GECORO een 'deskundige erfgoed' op te nemen.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist om in de nieuwe samenstelling van de GECORO een 'deskundige klimaat en energie' op te nemen.
Motivatie
Aanleiding en context
“Vlaanderen kleurt oranje” de titel van een artikel dat verscheen op de website van natuurpunt.
Oorzaak van de oranje velden is het gebruik van het omstreden product Glyfosaat dat wordt ingezet om graslanden schoon te vegen voor nieuwe teelten, beter bekend als Roundup. Dat glyfosaat schadelijk is voor mens en milieu lijdt minder en minder twijfel.
Gevolgen voor de natuur zijn dramatisch.
Argumentatie
Met de informatie en onderzoeken die gekend zijn is het voor Groen duidelijk dat we in Edegem streng moeten toezien op het gebruik van glyfosaat.
Er zijn alternatieven! De biolandbouw bewijst het keer op keer: Glyfosaat is niet nodig om productief te zijn. De landbouw van de toekomst is gebaseerd op een hoge biodiversiteit, een brede variatie van gewassen en landbouwmethoden en het vermijden van monoculturen, die het ideale recept zijn voor ziekten en plagen. Er zijn zoveel alternatieven mogelijk, dat het zinloos is om de risico’s die met glyfosaat verbonden zijn, te blijven nemen.
Wij hopen dan ook dat het gebruik van glyfosaat of een andere giftige stof niet de oorzaak is van het dorre veld aan het Dwaallichtjespad. Op 26 maart 2019 vroeg ik aan het bestuur om hier onderzoek naar te doen.
Niet enkel het gebruik van deze giftige stoffen op akkers baart ons zorgen.
Het is vanaf 19 juli verboden voor niet-professionele gebruikers om nog pesticiden met glyfosaat te gebruiken.
Concreet moet je dus vanaf dan met alternatieven aan de slag in je tuin, je oprit, terras of stoep. En die zijn er! Borstelen, branden of heet water hebben een uitstekend effect als je mos of andere ongewenste planten wil verwijderen. Op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij vind je hierover meer info en tips. www.vmm.be/mijn-gifvrije-tuin.
De gemeentelijke diensten geven hierin al het goede voorbeeld.
Wij vragen daarom dat de gemeente Edegem het verbod op het gebruik van glyfosaat kenbaar maakt en particulieren en landbouwers informeert over de alternatieven.
Besluit
Artikel 1
Edegem streeft ernaar een glyfosaat vrije gemeente te zijn, informeert en sensibiliseert hiervoor zijn inwoners.
Artikel 2
Edegem streeft ernaar een glyfosaat vrije gemeente te zijn, informeert en sensibiliseert hiervoor zijn landbouwers.
In een nieuwe erfpacht- of consessieovereenkomst voor gronden van de gemeente wordt het verbod op glyfosaat vermeld.
De eerste resultaten over de studie naar de verbindingsweg tussen N1 en N171 zijn bekend. Gezien deze verbindingsweg ook voor Edegem belangrijke gevolgen heeft, hebben we volgende vragen:
Argumentatie
Het voorbije jaar werden alle steden en gemeenten in Vlaanderen uitgedaagd door het Vlaams Energieagentschap om lokale energieprojecten naar voren te schuiven. Indien deze steden en gemeenten minstens 1% van hun volwassen inwoners konden overtuigen om hun stem uit te brengen op een van de voorgestelde energieprojecten, konden de steden en gemeenten aanspraak maken op een startkapitaal tot €1 per inwoner.
Ook gemeente Edegem tekende in vorig jaar en kon voor het zonnedakproject fort 5 genoeg inwoners overtuigen.
De daken van deze gebouwen zijn aan dringende renovatie toe. Dit project wil de daken van de hangars vernieuwen met isolerende sandwichpanelen ( volgens de nieuwe energienormen) en voorzien van photovoltäische zonnepanelen. Dit kan een voorbeeldproject worden van de Vlaamse zonnedelers campagne. Inwoners investeren via een burger energiecoöperatie in grote zonnedaken en krijgen zo korting op hun eigen energiefactuur. Ook de verenigingen kunnen op die manier profiteren van goedkopere stroom. Zo betrekken wij rechtstreeks onze burgers en verenigingen bij het klimaatbeleid van de gemeente.
Maar om deze subsidie te ontvangen, zal de gemeente wel een effectief projectvoorstel moeten indienen. 4 van de 6 inzenddata halen we niet. Als we nog kans willen maken om deze subsidie te verzilveren, moeten we in actie schieten...
Vragen
1. Wat is de gemeente van plan met deze subsidiepot en wil ze die nog effectief aanwenden?
2. Staat dit gemeentebestuur achter de ondersteuning van een participatief traject voor meer verduurzaming en hernieuwbare energie?
Raadslid Haileab Fisehaye deeldt mee dat op 16 mei 2019 er een onderzoek en verkeerstelling 'straatvinken' gepland is. Ze vraagt zich af waarom Edegem niet meedoet aan dit onderzoek.
Raadslid Goedele Van der Spiegel geeft aan dat de ecoparkwachters ongerust zijn over de komst van het ecopark. Dus wil ze graag weten of de ecoparkwachters gerust gesteld kunnen worden, of dat er opnieuw een oefening gestart is?
Raadslid Sien Pillot wil graag meer duidelijkheid over de uitstel van de vergadering van de raad van bestuur van het AGB.
Raadslid Jeroen Van Laer heeft 3 vragen.
Hij wil meer informatie over de bijeenkomsten die 'het huis van het kind' heeft gepland rond de thematief van gelijkheid tussen man en vrouw.
Anderzijds wil hij graag weten of het bestuur bereid is om 2 bijkomende jobstudenten aan te werven als hoofdanimator bij Sped.
Tot slot polst hij naar de stand van zaken van de zomerbar en de gunning aan Kaffee Allee.
Raadslid Adrian De Weerdt laat weten dat het voet- en fietspad van de Edegemsestraat in Mortsel wordt heraangelegd. Het deel van de Oude-Godstraat zou reeds in de vorige legislatuur zijn gepland, daarom vraagt hij meer informatie over de timing van de werken.
Raadslid Ann De Cleyn wil graag melden dat er geruchten de ronde doen dat de woonentiteiten van Pegode in 2020 zouden verplaatst worden naar Boechout en dat er geen zekerheid bestaat dat deze zullen terugkeren.
Tot slot vraagt raadslid Bart Breugelmans de stand van zaken van de werken in de Drie Eikenstraat een het deel van het centrum en de Prins boudewijnlaan.