De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare zitting van 25 februari 2019 goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
De voorzitter, Koen Metsu, merkt op dat er inderdaad een overeenkomst werd gevonden tussen de partijen en hij overloopt de voorliggende kandidaten vooraleer over te gaan tot de geheime stemming.
Raadslid Sien Pillot stelt voor om dergelijke punten in het vervolg vooraf over de fracties heen te overleggen om dit soort situaties in de toekomst te kunnen vermijden.
De afvaardiging van de gemeente voor de raad van bestuur bestaat uit 5 personen aangeduid door de gemeenteraad.
voor de raad van bestuur
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Bij het begin van elke bestuursperiode besliste de gemeenteraad van 25 februari over zijn afvaardiging in de intercommunales.
Hierbij werd ook een kandidaat voor de raad van bestuur voor Pontes voor Edegem voorgedragen.
Na deze gemeenteraad bereikte ons echter het bericht dat er bovenlokaal afspraken gemaakt werden waardoor er een gezamenlijke voordracht van een kandidaat lid voor de raad van bestuur voor Pontes gebeurt. De kandidaat voor het kiesdistrict Boom, waartoe Edegem behoort, zou Marleen Van den Eynde (Kontich) zijn.
Dit dient voor gemeente Edegem dan ook bevestigd te worden.
Ook van de volledige kandidatenlijst dient men kennis te nemen en men dient deze goed te keuren.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers.
Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
De raad trekt de aanduiding van Cynthia Govers als kandidaat lid voor de raad van bestuur voor Pontes in.
De raad duidt de hierna vermelde kandidaat aan als afgevaardigde van de gemeente Edegem in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Pontes en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
We ontvingen een uitnodiging van Poolstok om een afvaardiging van de gemeente Edegem bij Poolstok aan te duiden.
Dit kan zowel een mandataris als een personeelslid zijn.
We stellen voor om net zoals vorige bestuursperiode ambtenaren aan te stellen als afgevaardigden in de algemene vergadering omdat het over materies met betrekking tot interne organisatie gaat.
Artikel 27 en 30 van de gecordineerde statuten van Poolstok van 15 oktober 2015
Elke vennoot mag zich laten vertegenwoordigen voor de algemene vergadering.
De gemeente is aangesloten bij Poolstok sedert 25 juni 2018.
Poolstok biedt op een klantgerichte en professionele manier ondersteuning aan het personeelsbeleid van de Vlaamse openbare besturen en draagt zo op de verschillende bestuursniveaus bij tot een moderne en efficiënte overheid.
De raad keurt de volgende afvaardiging voor de algemene vergadering van Poolstok goed:
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Het besluit dient te worden rechtgezet met de aanvulling voor de ontwerpopdracht voor het kasteel.
Raadsbesluit van 21 december 2011
De koop/verkoopbelofte van het kasteeldomein, opgesplitst in een belofte voor de verpachte delen en één voor de niet-verpachte delen wordt goedgekeurd.
Aankoopakte van 1 maart 2012
Sinds 1 maart 2012 zijn gemeente Edegem, Kempens Landschap vzw en het ondersteunend centrum voor Natuur en Bos eigenaar van Hof Ter Linden.
Collegebesluit van 28 oktober 2013
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met het lastenboek voor aanstelling van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde koetshuizen en kasteel te Edegem. Er wordt voorgesteld Kempens Landschap vzw te mandateren om op te treden voor gemeente Edegem als aanbestedende overheid en dit mandaat te laten bekrachtigen in de eerstvolgende gemeenteraad.
Raadsbesluit van 18 november 2013
De gemeenteraad bekrachtigt het mandaat aan Kempens Landschap vzw om als aanbestedende overheid op te treden voor gemeente Edegem om het lastenboek op te maken voor aanstelling van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde koetshuizen te Edegem.
Het kasteel Hof Ter Linden is beschermd als monument en is aan renovatie toe. Op 18 november 2013 bekrachtigde de gemeenteraad het mandaat aan Kempens Landschap vzw om als aanbestedende overheid op te treden voor de gemeente Edegem om het lastenboek op te maken voor aanstelling van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde koetshuizen te Edegem.
Het besluit was onvolledig. Hoewel het lastenboek ging over de ontwerpopdracht voor zowel het kasteel als de koetshuizen, werd in het besluit enkel de ontwerpopdracht voor de koetshuizen opgenomen.
De raad keurt het mandaat aan Kempens Landschap vzw goed om als aanbestedende overheid op te treden voor gemeente Edegem om het lastenboek op te maken voor aanbestedening van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van het als monument beschermde kasteel Hof Ter Linden te Edegem.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Het restauratiepremiedossier voor het kasteel in Hof Ter Linden werd opgemaakt door architectenbureau Erfgoed & Visie.
Om het dossier te kunnen opmaken, werden op vraag van het agentschap Onroerend Erfgoed volgende vooronderzoeken uitgevoerd voor een totaalbedrag van 44 808,72 EUR:
Het ereloon van Architectenbureau Erfgoed & Visie voor opmaak van het restauratiepremiedossier bedraagt 187 981,15 EUR excl. BTW of 227 457,19 EUR incl. BTW.
De totale kost van vooronderzoeken en architectuuropdracht bedraagt bijgevolg 272 265,91 EUR incl. BTW.
Conform de afspraken tussen de partners draagt Edegem 2/3 van de kosten, draagt Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) 1/3 en betaalt Kempens Landschap vzw niets, wat volgende verdeling oplevert:
Raadsbesluit van 21 december 2011
De koop/verkoopbelofte van het kasteeldomein, opgesplitst in een belofte voor de verpachte delen en één voor de niet-verpachte delen wordt goedgekeurd.
Aankoopakte van 1 maart 2012
Sinds 1 maart 2012 zijn gemeente Edegem, Kempens Landschap vzw en het ondersteunend centrum voor Natuur en Bos eigenaar van Hof Ter Linden.
Collegebesluit van 28 oktober 2013
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met het lastenboek voor aanstelling van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde koetshuizen en kasteel te Edegem. Er wordt voorgesteld Kempens Landschap vzw te mandateren om op te treden voor gemeente Edegem als aanbestedende overheid en dit mandaat te laten bekrachtigen in de eerstvolgende gemeenteraad.
Raadsbesluit van 18 november 2013
De gemeenteraad bekrachtigt het mandaat aan Kempens Landschap vzw om als aanbestedende overheid op te treden voor gemeente Edegem om het lastenboek op te maken voor aanstelling van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor de algemene revalorisatie van de als monument beschermde koetshuizen te Edegem.
Het kasteel Hof Ter Linden is beschermd als monument en is aan renovatie toe. Via de Vlaamse Overheid – Afdeling Onroerend Erfgoed is een subsidie van 80% voor de restauratie mogelijk. Hiertoe werd in december 2018 een restauratiepremiedossier ingediend bij de Vlaamse overheid.
De raad keurt het gemeentelijk aandeel van de studiekosten voor opmaak van het restauratiepremiedossier voor het kasteel Hof Ter Linden goed voor een bedrag van 181 510,62 EUR incl. BTW.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Voorzitter Koen Metsu wil graag aanvullen dat hij vernomen heeft dat er fietsers op het vlonderpad worden gesignaleerd. Hij geeft aan dat ook dit door het bestuur zal opgevolgd worden.
Conform het bestek werd een prijsherziening doorgevoerd. Hierdoor verhoogt de gemeentelijke inbreng met 332,18 EUR.
De extra 35m zijn het gevolg van de uitzetting van het pad op het terrein in samenspraak met de bevoegde overheid Natuur en Bos. Dit meerwerk brengt geen verandering in de algemene aard van de opdracht. De prijsverhoging die hiervan het gevolg is bedraagt minder dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.
Samen met de gunning van de extra meters wordt het door de gemeenteraad goedgekeurde bedrag met meer dan 10% overschreden, waardoor een nieuwe beslissing noodzakelijk is.
Artikel 32 § 2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de wijziging is het noodzakelijk gevolg van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien;
2° de wijziging brengt geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst;
3° de prijsverhoging die het gevolg is van een wijziging is niet hoger dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht of raamovereenkomst. Indien er verscheidende opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen.
Het vlonderpad in Hof Ter Linden is aangelegd. De werken werden uitgevoerd door aannemer Kennes uit Hoogstraten in opdracht van Streekvereniging Zuidrand. Het werk werd initieel gegund voor een totale lengte van 250m. Nadien volgde de goedkeuring van extra budget omdat de totale lengte in realiteit 285m was. Nu het werk is afgerond, volgt de eindafrekening.
gunstig advies nr.: 999
De raad keurt de budgetwijziging van 4 233,43 EUR goed.
De raad keurt de eindfactuur van het vlonderpad in Hof Ter Linden goed voor een bedrag van 42 443,15 EUR incl. BTW.
Het bedrag wordt als volgt geboekt:
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Raadslid Goedele Van der Spiegel merkt op dat zij in een radio-intervieuw de burgemeester reeds op 6 februari hoorde aankondigen dat er een nieuwe klimaatraad zou worden opgericht.
Zij begrijpt nu via de schepen dat het bestuur zijn tijd wil nemen om een volledig klimaatplan op te stellen, waar de oprichting van deze klimaatraad een onderdeel van vormt.
Zij vindt het een gemiste kans dat de klimaatraad nu niet wordt mee opgenomen en opgericht, omdat zij het net een taak van deze klimaatraad vindt om de opmaak van dit klimaatplan mee voor te bereiden en te adviseren.
Zij zullen hier als oppositie dan ook blijven naar informeren, want zij vindt dit ook hun rol.
Voorzitter, Koen Metsu reageert hierop dat het niet is omdat er vandaag nog geen officieel orgaan werd opgericht, dat er geen betrokkenheid van de jongeren of klimaatexperts kan gevraagd worden.
Achter de schermen gebeurt er al heel veel, hiervoor is er geen erkende klimaatraad noodzakelijk.
Zij zijn aan het bekijken hoe het klimaatplan geactualiseerd kan worden.
De doelstelling is om deze klimaatraad in de toekomst effectief als een erkende raad te installeren.
Elke legislatuur moet het gemeentebestuur zijn gemeentelijke adviesraden opnieuw erkennen. De adviesraden hebben een louter adviserende taak en kunnen nooit beslissen over het voor advies voorgelegde probleem. De erkenning is dikwijls een vereiste voor het bekomen van subsidies.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 304 §3 Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
In Edegem zijn reeds verschillende jaren diverse adviesraden actief die de gemeente adviseren over onderwerpen die tot hun bevoegdheid behoren.
De oprichting en erkenning van gemeentelijke adviesraden is facultatief. Enkel wanneer een wet of decreet de oprichting van een adviesraad oplegt is de oprichting verplicht. Dit laatste geldt, omwille van de Cultuurpactwet van 1972, voor de jeugdraad, de sportraad, de cultuurraad en het beheersorgaan van de bibliotheek. De overige adviesraden in Edegem zijn de seniorenraad, de milieuraad, de raad voor lokale economie en de Edegemse gemeentelijke raad voor internationale solidariteit (EGRIS).
De raad keurt voor de bestuursperiode, die loopt van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2024, de erkening/werking van de volgende gemeentelijke adviesraden goed:
Edegem is pilootgemeente voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. In een duurzame gemeente moet het vermijden van afval één van de prioriteiten zijn. In het voorstel van vernieuwd reglement voor het gebruiken van het Gemeenteplein worden organisatoren al verplicht om alternatieven te zoeken voor wegwerp plastiek.
Ook voor de braderij willen we op een positieve manier de vele verenigingen en middenstanders aanmoedigen om wegwerp plastiek te vermijden. Standhouders die volledig plastiekvrij werken op de braderij worden beloond met een duidelijk label aan hun stand "Deze stand is plastiek vrij".
Besluit
Artikel 1
Het volgende artikel wordt toegevoegd aan het reglement:
Standhouders worden gevraagd om het gebruik van wegwerp plastiek (bekers, borden, bestek,...) en wegwerp plastiek zakjes te vermijden. Standhouders die helemaal geen wegwerp plastiek meer gebruiken, worden beloond met een duidelijk label aan hun stand "Deze stand is plastiek vrij".
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Het amendement wordt kort toegelicht door raadslid Jeroen van Laer.
Hij stelt voor om een extra artikel in te voeren waarbij het verkrijgen van een label 'van plastiek vrije stand' kan bekomen worden.
Hij verwijst hierbij naar de bespreking tijdens de commissie over het gebruik van het Gemeenteplein.
Zij dachten dat het nuttig was om nog een artikel toe te voegen om standhouders te stimuleren om wegwerpbaar plastic te vermijden.
Zij die dit doen, krijgen een label om zo te tonen dat dit kan. In een latere fase is te bekijken of dit eventueel kan verplicht worden.
Nu is het hun bedoeling om dit op een positieve manier te belonen.
Schepen Koen Michiels deelt mee dat het bestuur zich zeker kan aansluiten bij het amendement, maar wil dan wel pleiten om dit niet via een plastieke label te doen, maar een recycleerbaar label voor te voorzien.
Raadslid Jeroen Van Laer wil nog wel toevoegen dat naar aanleiding van het lezen van het verslag van de evaluatievergadering, het duidelijk wordt dat er nog steeds een spanning heerst in de buurt rond de site van jeugdhuis het Varken.
Deze laatste investeert sterk in het podium dat zij plaatsen, maar er zijn wel opmerkingen over de impact van de geprogrammeerde groepen op dit podium ten aanzien van de andere cafehouders.
Hij vraagt om dit toch zeker te bekijken en zo de caféhouders daarrond te motiveren om dit eerlijk te laten verlopen.
Schepen Koen Michiels zegt dat dit zeker meegenomen zal worden.
De praktische reglementsbepalingen voor de jaarmarktfeesten worden aangepast.
De gewijzigde artikels worden hier opgesomd:
Artikel 3:
De inschrijving moet door middel van het daartoe voorziene digitale formulier gebeuren. Enkel de marktmeester en het jaamarktcomité zijn bevoegd om plaatsen aan te wijzen.
Artikel 4:
Deelnemers die niet in Edegem wonen, betalen een standgeld van 5 euro per dag en per lopende meter.
Elke standhouder die een autoverkoop of autotentoonstelling organiseert, betaalt bijkomend 10 euiro per dag en per wagen.
Verenigingen en zelfstandigen, ondernemers of winkeliers die hun zetel hebben in Edegem, worden vrijgesteld van een standplaatsvergoeding.
Ballonverkopers betalen een vast bedrag van 50 euro per dag.
Artikel 7 (toegevoegd)
Het oplaten van heliumballonnen waar een wedstrijd aan verbonden is, is bervoden. Heliumballonnen uitdelen kan wel, zolang er wordt voorgezorgd dat die niet zo maar kunnen gaan vliegen.
Artikel 8: niet meer van toepassing
Artikel 9:
De toewijzing van de standplaatsen op de braderij gebeurt door de marktmeester op zaterdag vanaf 8 uur en op zondag vanaf 9 uur. Geen enkele deelnemer wordt op het terrein toegelaten vooraleer de marktmeester ter plaatse is.De aangevraagde plaatsen blijven voorbehouden tot 10 uur. Als om 10 uur niet gestart is met het opzetten van de stand, wordt de standplaats door de marktmeester toegewezen aan een andere deelnemer. Op zondag is dit om 9 uur. Deze maatregel geldt ook voor Edegemse verenigingen en zelfstandigen, ondernemers of winkeliers die hun zetel in Edegem hebben. Elke standplaats bestaat uit een duidelijk opgestelde verkoops- of promoactiviteit.
Artikel 10
Er wordt geen verkeer in de braderijstraten toegelaten op zaterdag tussen 11 en 14 uur en op zondag tussen 10 en 21 uur. Wie toch vroegtijdig weg rijdt, kan het jaar erna geweerd worden van de jaarmarkt.
Artikel 11:
Deelnemers die tijdens de braderij een eigen geluidsinstallatie willen gebruiken, moeten hiervoor vooraf schriftelijke toelating vragen aan het college van burgemeester en schepenen. Deze aanvraag gebeurt gelijktijdig met het invullen van het inschrijvingsformulier. De standplaatshouder moet deze toelating steeds bij zich hebben. Zij mogen de andere braderijdeelnemers niet hinderen (bijvoorbeeld door het geluidsvolume) en moeten zich schikken naar de aanwijzingen van het jaarmarktcomité of de marktmeester. Het college van burgemeester en schepenen kan specifieke geluidsrichtlijnen vastleggen. De leden van het jaarmarktcomité mogen zelf beslissen wanneer er te veel hinder is voor de omstaanders en het geluid stiller laten zetten.
Artikel 16:
De standhouders moeten een breedte van tenminste vier meter in de straten vrijhouden voor eventuele interventies van politie, brandweer of andere hulpdiensten. Ook de hoogte moet gevrijwaard blijven. Vlaggenlijnen die de rijbaan kruisen zijn niet toegestaan.
Artikel 20: (toegevoegd)
Om de rust 's nachts te bewaren, worden alle horecazaken en jeugdhuizen om 3u30 gesloten.
Artikel 23 (toegevoegd)
Standhouders wordt gevraagd om het gebruik van wegwerp plastiek (bekers, borden, bestek, ...) en wegwerp plastiek zakjes te vermijden. Standhouders die helemaal geen wegwerp plastiek meer gebruiken, worden beloond met een duidelijk label aan hun stand "Deze stand is plastiek vrij"
Art. 41 2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden.
De praktische reglementsbepalingen voor de jaarmarkt 2019 worden lichtjes aangepast tegenover 2018.
De raad keurt de praktische reglementsbepalingen voor de braderij tijdens de jaarmarktfeesten goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Koen Michiels zegt dat hij wat verrast was over de opmerking m.b.t. de tarieven voor politieke partijen en stelt voor om deze ook tot de aanvragers van categorie 1 te laten behoren.
Raadslid Jeroen Van Laer kan zich zeker vinden in dit voorstel, en stipt aan dat dit ook in de argumentatie nog dient aangepast te worden en niet louter in het reglement zelf. De schepen bevestigt dat dit nog zal aangepast worden.
De opgedane ervaringen met de evenementen in het verleden georganiseerd door externen op het Gemeenteplein leren ons dat er nood is aan meer duidelijkheid over alle detailaspecten met betrekking tot het gebruik van het Gemeenteplein. Ondertussen werkt de gemeente ook met een digitaal reservatiesysteem en met een verplicht evenementenformulier. Daarom is het nu wenselijk om een nieuw verhuurreglement voor het Gemeenteplein op te stellen.
Enkele nieuwe zaken in het nieuwe verhuurreglement zijn de volgende:
Tarieven (indexeerbaar)
Huur Gemeenteplein Edegem |
Categorie 2 |
Categorie 3 |
ganse dag |
100 |
500 |
dagdeel 1: 9u-13u |
50 |
250 |
dagdeel 2: 13u-18u |
50 |
250 |
dagdeel 3: 18u tot 22u |
75 |
400 |
Opbouw- of demontagedag (per dag) |
50 |
100 |
Gebruik nutsvoorzieningen (per dag) |
Forfait 50 |
Forfait 50 |
Opruimen-vegen plein (indien nodig) |
|
|
Per werkuur |
60 |
60 |
Annuleringsvergoeding aan gemeente |
|
|
minder dan een maand vooraf datum |
50 |
200 |
Waarborg (voor eventuele schade of nalatigheid) |
|
|
|
250 |
500 |
Het college van burgemeester en schepenen kan afwijken van het tarief bij de organisatie van een benefiet of activiteiten met een sociale doelstelling.
Financieel: Er wordt getarifeerd aan bovenstaande tabel. Nieuw is het feit dat facturen 3 weken voorafgaand het evenement betaald moeten zijn om annulering te voorkomen en zekerheid te hebben dat de gevraagde waarborg ook effectief betaald wordt. Op dit ogenblik gebeurt de facturatie pas achteraf.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Er is vraag naar het organiseren van activiteiten tijdens de zomermaanden op het Gemeenteplein van Edegem. Het gemeentebestuur stelt daarom het Gemeenteplein op
vrije momenten ter beschikking om activiteiten te organiseren op zowel cultureel, sportief, commercieel als animatief vlak. Hiervoor heeft de gemeenteraad op 19 december 2016 een reglement Gemeenteplein goedgekeurd om het gebruik hiervan te regelen. Elke aanvraag die betrekking heeft op het gebruik van het Gemeenteplein wordt systematisch voorgelegd aan het college.
De raad keurt het nieuwe verhuurreglement Gemeenteplein goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Deze overeenkomst past in het mobiliteitsplan onder actie 128 en is opgenomen in het witboek/strategisch meerjarenplan. De vraag naar een dergelijk dienstenpakket is prangend. Het is wenselijk dat Edegem toetreedt om oplossingsgericht maatwerk te kunnen leveren inzake mobiliteitsproblematieken en hierbij te streven naar doelstellingen, passend in de vooropgestelde toekomstvisie.
Artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Provincie Antwerpen gunde in 2017 een raamovereenkomst voor fietstellingen en verkeersonderzoek en - analyses. Hier kunnen alle Vlaamse Gemeenten op inschrijven en in dit kader diensten of producten bestellen naar wens.
Dit is een uniek contract waarin de mogelijkheid bestaat om:
- verkeersdata te verzamelen;
- cijfers onderling te vergelijken;
- juiste mobiliteitsoplossingen aan de hand van huidige en gewenste vervoers- en verkeersstromen te vinden;
- mobiliteitsprojecten te evalueren;
- de impact van investeringen in gebruikscijfers om te zetten.
Door mee op deze boot te springen kunnen we meeliften op inspanningen en expertise van andere steden en provincies en creëren we de mogelijkheid om vergelijkbare verkeersdata te verzamelen die in ruime zin bruikbaar zijn voor een degelijk mobiliteitsbeleid.
Gemeente Edegem kan hiervoor nog intekenen. Een dergelijke overeenkomst past binnen het mobiliteitsplan. Na goedkeuring van het gunningsverslag en bestek, kan er offerte worden gevraagd voor de gewenste producten en/of diensten.
Binnen deze overeenkomst heeft de gemeente de keuze tussen drie dienstverleners:
- Signco bvba;
- Siemens nv;
- Krycer bvba.
De raad keurt de toetreding tot het raamcontract inzake fietstellers en verkeersonderzoek goed, waarvoor de gunningsprocedure uitgeschreven en gevoerd is door de provincie Antwerpen als opdrachtencentrale.
De raad keurt het gunningsverslag en het bestek opgesteld door de Provincie Antwerpen, die in deze optreedt als opdrachtencentrale, goed.
Het college wordt belast met de uitvoering.
Raadslid Ellen Van Assche legt uit waarom zij dit voorstel op de agenda liet plaatsen en leest hun voorstellen nog even extra voor.
Zij hoopt om zo op een meer gender evenwichtige verdeling van straatnamen uit te komen.
Schepen Brigitte Goris kan zeker volgen dat er nood is om bij nieuwe straten prioriteit te geven aan het kiezen voor vrouwelijke namen.
Zij bevestigt dat er inderdaad een ongelijkheid is en er zal dus aan de cultuurraad gevraagd worden om bij nieuwe straatnamen te bekijken of er ook vrouwelijke mogelijheden zijn.
Het tweede deel van het voorstel kan zij echter niet volgen. De geschiedenis heeft zijn rechten en zij vindt het dan ook geen optie om retro-actief straatnamen te wijzigen.
Daarnaast heeft zo'n straatnaamwijziging heel wat administratieve gevolgen, en budgettaire impact, zowel voor de gemeente als voor de inwoners.
Bovendien is er de impact op bijvoorbeeld alle hulpdiensten, welke zouden moeten worden verwittigd, als ook post en GPS.
Een symbolisch dossier kan volgens haar dan ook anders.
Zij wil opmerken dat zij het als vrouw beledigend vindt om op internationale vrouwendag zich te moeten bezighouden met een symbooldossier als dit.
Terwijl er grotere problemen zijn rond vrouwengelijkheid, zoals het gegeven dat er nog altijd vrouwen zijn die achter hun man moeten lopen en niet vrij kunnen beslissen om buitenshuis te werken als zij dat zouden willen.
Zij geeft dan ook mee dat er veel grotere uitdagingen zijn dan straatnamen in het kader van gendergelijkheid.
Voorzitter Koen Metsu zegt dat de suggestie om een straatnaam te wijzigen op zich een fijn idee is maar praktisch niet zo simpel uit te voeren is.
Bij nieuwe straten is dit wel mogelijk. Zoals de schepen al aangaf heeft de geschiedenis zijn rechten en in het verleden waren de notabelen nu eenmaal vaker heren dan vrouwen.
Op zich is het een hele goede suggestie en werd deze dus ook doorgegeven aan de cultuurdienst.
Raadslid Ellen Van Assche zegt de reacties te begrijpen, maar wil graag weten in welke vorm de raad het voorstel wel kan goedkeuren.
Voorzitter Koen Metsu stelt voor om per artikel te stemmen en eventueel tekstueel nog wat aan te passen, zodat het voorstel enkel verwijst naar nieuwe straatnamen en het louter een suggestie in plaats van een verplichting inhoudt.
Hij schorst daarom de zitting zodat dit besproken kan worden en bekeken kan worden of de artikels in aangepaste vorm ter stemming kunnen voorgelegd worden.
Na de schorsing blijkt dat dit niet zo makkelijk ligt om dit snel aan te passen. Voorzitter Koen Metsu stelt daarom voor om dit agendapunt te verdagen en op een volgende gemeenteraad in een aangepaste versie voor te leggen ter stemming.
De verdaging van dit punt wordt unaniem goedgekeurd.
Raadslid Jeroen van Laer zegt dat bij het herlezen van de beslissing na vorige raad, hij toch graag nog iets wil toevoegen dat volgens hem ontbreekt in het reglement.
Hij stelt namelijk voor om als raadslid eveneens punten te mogen toevoegen aan de agenda van de raadscommissie, zonder dat deze effectief nadien ook worden besproken op de gemeenteraad.
Voorzitter Koen Metsu zegt dat het nieuwe reglement vorige raad na ruim voorafgaandelijk overleg en bespreking werd goedgekeurd en geeft aan dat het dan ook niet de doelstelling is om elke maand een aanpassing hieraan te agenderen. Hij kan dit voorstel dan ook niet steunen, maar legt het voorstel voor ter stemming.
Het voorstel wordt weggestemd met 8 stemmen voor en 16 stemmen tegen.
Raadslid Jeroen van Laer licht zijn interpellatie over open ruimte toe.
Hij zegt dat het opmaken van het strategisch meerjarenplan het moment is om budgetten vrij te maken.
Er zijn dan ook een aantal zaken die volgens hen zeker van belang zijn zoals het behoud van de laatste landbouwzones en het creëren van nieuw parkgebied, groen gebied.
Zij willen met deze interpellatie een voorzet doen. Hij somt enkele locaties op die aandacht behoeven of eventueel groen zone kunnen worden.
Schepen Sofie De Leeuw geeft aan dat groene open ruimte erkennen van belang is.
Het is dan ook een strategisch project om deze open ruimte te bestendigen en zo te verankeren.
Zij denkt dat dit zal gebeuren via de opmaak van een open ruimte RUP.
Zij zal daarom nu niet reageren over deze deelgebieden, omdat dit een strategisch project is dat hand in hand moet gaan met een visie rond slim verdichten.
Een dergelijk RUP vereist het nodige overleg en suggesties en zij hoopt dan ook in overleg met Groen hierover te kunnen gaan.
Wat betreft RUP Heihoefse Weg wordt dit alleszins voorgelegd in de gecoro en wordt hen advies gevraagd over de bezwaren in het RUP.
Jeroen Van Laer weet dat dit geen evidente vraag is, wat logisch is bij een complex dossier, en begrijpt dus dat hier niet zomaar kort kan op geantwoord worden.
Wel is het belangrijk om mee te nemen dat een aantal dossiers mogelijks toch sneller op het bord van het college zullen komen dan de timing van zulk een RUP.
Het is dan ook in het belang van een ambitieus RUP om daar snel werk van te maken.
Tot slot informeert hij naar de data van de gecoro.
Schepen Sofie De Leeuw zegt de datum te zullen vragen en beseft dat het niet simpel zal worden.
Het proces moet juridisch juist verlopen, ook al wil men dit snel, men zal de tijd moeten nemen. De BPA ' zijn ondertussen geldig, daar kan men niet buiten.
De heer Ugo Renders licht zijn punt rond afval toe en vraagt dus vooral waar hij met gevonden afval moet blijven en wat dan bedoeld wordt met huishoudelijk afval zoals vermeld op de vuilbakjes.
Hij vindt de signalisatie op de vuilbakken tegenstrijdig en dit zorgt bij hem voor verwarring.
Schepen Sofie De Leeuw leest voor uit de bepalingen rond afval in het politiereglement, waaruit zij afleidt dat er wel degelijk een blikje mag geworpen worden in deze vuilbakken.
Momenteel wordt er gemonitord op gebied van de vuilbakjes om te bekijken welke veel gevuld worden, wat er in gedeponeerd wordt. Bedoeling is om daar een aantal acties uit te filteren.
Deze actie loopt ook in samenwerking met Mooimakers waarbij mensen worden aangemoedigd om afval te verzamelen, hiervoor worden de nodige zaken ter beschikking gesteld.
De heer Renders vraagt of hij dan ook zo een prikker en vuilzakken kan komen halen.
Dit wordt bevestigd.
Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur
Bepalingen rond indienen van verzoekschriften aan de organen van de gemeente.
Artikel 41 tot en met 44 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Bepalingen rond indienen van verzoekschriften aan de organen van de gemeente Edegem.
Burgers kunnen tot 14 dagen voor elke gemeenteraadszitting verzoekschriften aan de gemeenteraad indienen. Deze worden via kennisname aan de gemeenteraad gerapporteerd en uiterlijk binnen de drie maanden beantwoord door het college van burgemeester en schepenen.
De raad neemt akte van het verzoekschrift ingediend door de heer Ugo Renders met als onderwerp afval.
De heer Ugo Renders licht zijn vraag toe over de bewegwijzering rond openbare toiletten in Edegem, desnoods met uren er bij. Hij vraag ook naar de mogelijkheid om toiletten te installeren waarvoor men dient te betalen.
Schepen Sofie De Leeuw bevestigt dat er inderdaad gebruik kan gemaakt worden van de toiletten in openbare gebouwen.
Bij evenementen wordt dit extra aangeduid en laat men de gebouwen ook vaak langer open.
De openingsuren van deze openbare gebouwen zijn ruim genoeg. Het plaatsen van permanente signalisatie gebeurt vandaag niet en zij geeft aan dat dit ook niet het opzet is in de toekomst.
De heer Ugo Renders wil zijn vraag tot permanente bewegwijzering toch nogmaals herhalen.
Burgemeester Koen Metsu geeft mee dat een vrijstaand openbaar toilet, waar je 24/7 terecht kan, helaas al gauw 70 000 EUR kost. Een hoge kostprijs die voor een kleine gemeente als Edegem weinig meerwaarde biedt.
Het bestuur voorziet dus niet onmiddellijk extra acties hieromtrent.
De heer Ugo Renders heeft enkele vragen over bewegwijzering en gebruik (openbare) toiletten.
Wanneer gaat de gemeente werk maken van een bewegwijzering naar openbare toiletten?
Zoals bijvoorbeeld naar het gemeentehuis, de sporthal, het huis van het Kind en Fort 5.
Ook een toilet waar men terecht kan, na sluitingsuren zou op een 3 tal plaatsen in de gemeente op zijn plaats zijn.
Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur
Bepalingen rond indienen van verzoekschriften aan de organen van de gemeente.
Artikel 41 tot en met 44 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Bepalingen rond indienen van verzoekschriften aan de organen van de gemeente Edegem.
Burgers kunnen tot 14 dagen voor elke gemeenteraadszitting verzoekschriften aan de gemeenteraad indienen. Deze worden via kennisname aan de gemeenteraad gerapporteerd en uiterlijk binnen de drie maanden beantwoord door het college van burgemeester en schepenen.
De raad neemt akte van het verzoekschrift ingediend door de heer Ugo Renders met als onderwerp bewegwijzering en gebruik (openbare) toiletten.
Raadslid Adrian De Weerdt wil graag weten of er bij de herinrichting van de Patronaatstraat en Terlindenlaan ook een zone 30 komt.
Raadslid Sien Pillot heeft 2 vragen.
Enerzijds wil zij graag weten welke maatregelen men wil nemen in de nabije toekomst in de Collegewijk naar aanleiding van de studie-opdracht die daar nu loopt. Meerbepaald bijvoorbeeld de aanpak van de file in de wijk.
Anderzijds wil zij laten weten dat er naar aanleiding van de oplevering van het project Marie-Curieplein en de beloofde meting aldaar, er onrust heerst. Zij wil graag weten hoe men dit verder gaat proberen aanpakken.
Raadslid Haileab Fisehaye vraagt of het mogelijk is om de verkeerslichten aan de Prins Boudewijnlaan ter hoogte van Hekla eens onder de loep te nemen qua afstelling. Er zou maar korte tijd zijn om te kunnen afslaan richting Kattenbroek.